Attendo Mittumaarissa tuetaan ikääntyneiden sosiaalista hyvinvointia lempeän teknologian avulla

Torniossa sijaitseva hoivakoti Attendo Mittumaari hyödyntää toiminnassaan Kardemummo Oy:n kehittämää HILDA-palvelua, jonka sisältöjen avulla tuetaan asukkaiden hyvinvointia ja helpotetaan samalla hoitajien työtä. 

Attendo Mittumaarissa muistisairaiden asukkaiden viihtyisä, mielekäs ja turvallinen arki ovat koko henkilöstön päivittäinen tehtävä. Mittumaarissa – kuten yli 50:ssä Attendon muussa hoivakodissa – on käytössä suomalaisen Kardemummo Oy:n kehittämä HILDA-sisältöpalvelu.

HILDA on television kautta käytettävä palvelu, jonka sisällöt on tarkoitettu monipuolisten toimintahetkien järjestämiseen ikääntyneille. Lisäksi HILDA-palvelusta löytyy erikseen hoitajien työhyvinvointia tukevia sisältöjä eli HOITAJA-hetkiä.

Attendo Mittumaarissa hyvää arkea luodaan erilaisilla keinoilla. Kohtaamiset, läheisyys, ja monipuolinen mielekäs tekeminen ehkäisevät muun muassa levottomuutta, joka on muistisairailla yleistä. Ikääntyneen asukkaan turvallisuuden tunnetta voidaan vahvistaa sillä, että asukas saa tuttuja muistoja lapsuutensa ja nuoruutensa ajoilta.

Tiiminvetäjänä työskentelevä Laura Tyni kertoo, että Mittumaarissa ikäihmisten sosiaalinen hyvinvointi nähdään hyvin tärkeänä hyvinvoinnin ulottuvuutena. 

– Sosiaalinen hyvinvointi on aika lailla vielä voimavarana tunnistamaton ikäihmisten arjessa. Jotta sosiaalista hyvinvointia voidaan kehittää, tulee se erikseen huomioida. Näin osaamme tunnistaa siihen liittyvät asiat ja hyödyntää tätä tietoa arjen työssä, Laura Tyni sanoo. 

Teknologialla lisää arjen mielekkyyttä

Attendo Mittumaarin yksikön johtaja Maria Jaakkola kertoo, että Attendolla ollaan koko yrityksen tasolla hyvin kiinnostuneita keinoista, joilla voidaan tukea henkilöstön ja asukkaiden hyvinvointia teknologian avulla.

Kardemummon HILDA-palvelu otettiin Mittumaarissa käyttöön siksi, että työyhteisö oli kiinnostunut mahdollisuudesta kokeilla uutta. Palvelulta toivottiin tukea siihen, että arjen mielekkyyttä lisättäisiin.

– HILDA-palvelu otettiin innolla vastaan, ja meidän hoitajamme ovat kokeneet sen käytön helpoksi. Palvelusta löydettiin nopeasti omat lempiohjelmat: musiikkituokiot, jumppahetket ja tietovisat, Jaakkola kertoo. 

Mittumaarissa HILDA-palvelun käyttö on myös antanut mahdollisuuden kehittää toimintatapoja ja panostaa asukkaiden sosiaaliseen hyvinvointiin. 

– Olemme kokeneet, että HILDA-palvelu tarjoaa mahdollisuuden järjestää yhteistä toimintaa aiempaa useammin, Jaakkola sanoo.

Attendo Mittumaarissa on huomattu, että palvelun sisällöt saavat asukkaat viettämään aiempaa enemmän aikaa yhteisissä tiloissa toistensa seurassa. Jopa hiljaisemmat asukkaat ovat innostuneet osallistumaan yhteiseen hetkeen ilmeillä ja eleillä kommunikoiden. 

Valmiit sisällöt helpottavat hoitajien työtä

HILDA-palvelu helpottaa hoitajien työtä, sillä sen valmiit sisällöt sopivat hyvin toimintatuokioiden järjestämiseen. Hoitajien työaikaa säästyy, kun toimintahetkien suunnittelu on sujuvaa. 

Attendo Mittumaarissa on havaittu myös eräs yllättävä hyöty HILDA-palvelusta. Palvelun avulla kansainvälisestä taustasta tulevat hoitajat ovat pystyneet aiempaa paremmin osallistumaan erilaisten toimintatuokioiden ohjaamiseen yksikössä.

– Valmiiksi tehdyt sisällöt madaltavat kynnystä järjestää toimintaa asukkaille suomen kielellä, tiiminvetäjä Laura Tyni sanoo. 

HILDA-palvelua käytetään Mittumaarissa monta kertaa viikossa, ja hoitajille siitä on muodostunut luonteva osa arkea. 

– Hoitajiemme kokemus on, että palvelu tarjoaa toimintaa siirtymätilanteisiin, kuten ruokailun jälkeisiin hetkiin, jolloin asukkaat odottelevat päiväkahvejaan, Tyni kertoo. 

Yhteisenä tavoitteena sujuva arki ja yksilöllinen hoiva

Kardemummo Oy:n toimitusjohtaja, geronomi Samu Vatanen sanoo, että HILDA-palvelun tärkein tehtävä on sujuvoittaa ja auttaa hoiva-alan työntekijöiden työtä.

– Kun he voivat hyvin, he pystyvät tekemään työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Silloin ikäihmisetkin saavat hyvää ja laadukasta hoivaa, Vatanen toteaa.

Samu Vatanen on iloinen siitä, miten samalla tavoin Attendo ja Kardemummo hoivatyön kehittämiseen suhtautuvat. 

– Me ajattelemme, että HILDA-palvelu tukee ikääntyneiden toimintakykyä ja tuo hoivakodin arkeen eloisuutta, iloisuutta ja yhteisöllisyyttä. Samaan aikaan teknologian lisääminen hoivakodin arkeen tukee ja helpottaa hoitajien työtä, vapauttaen voimavaroja inhimilliseen kohtaamiseen ja hoivaan, Vatanen sanoo.

Attendo Mittumaarin arjessa HILDA-palvelu on osa mielekästä ja uudenlaista virikekokemusta. 

– Meidän tehtävämme on olla vahvistamassa ihmistä kokonaisvaltaisesti ja koko meidän työyhteisömme kantaa tästä täyttä vastuuta joka päivä. HILDA-palvelu on monipuolinen, osallistava ja helppokäyttöinen osa tätä työtä, yksikön johtaja Maria Jaakkola sanoo. 

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.