Luhangan Tuuliharjussa HILDA koetaan helppokäyttöiseksi palveluksi, joka voidaan käynnistää asukkaiden iloksi pitkin päivää ilman erillistä suunnittelua. Muulle toiminnalle päivästä löytyy määritellyt hetkensä, mutta HILDAn käytön ei katsota olevan sidoksissa tiettyyn aikaan.
Luhangalla sijaitsevan palvelukeskus Tuuliharjun lähihoitajat Mira Toivonen ja Markku Valtonen ovat tottuneita HILDA-palvelun käyttäjiä. Mira Toivonen on Tuuliharjussa vakituisena lähihoitajana ja toimii lisäksi tiimivastaavana. Eläkkeellä oleva Markku Valtonen kertoo tekevänsä Tuuliharjussa hommia keikkalaisena.
- Jokaiseen päivään pyritään järjestämään jotakin virikettä talon asukkaille, Valtonen kuvailee.
Asukkaille järjestettävän toiminnan sisältö ja muoto vaihtelevat, mutta tärkeintä on, että arkeen järjestyy mukavia hetkiä. HILDA-palvelu on yksi osa palvelukeskuksen viikoittaista toimintaa. Tuuliharjussa tehostetun palveluasumisen piirissä on kahdeksan asukasta, joilla on eriasteisia muistisairauksia. Palveluasumisen puolella, tukiasunnoissa, asukkaita on toiset kahdeksan.
HILDAn käyttö ei sidoksissa tiettyyn aikaan
HILDA on ollut Tuuliharjun henkilöstön ja asukkaiden käytössä viime syksystä lähtien. Puolen vuoden kokemuksella käyttäjät ovat jo löytäneet palvelusta suosikkikategoriansa ja -sisältönsä. Eri kategorioiden tarjoamien muistelumahdollisuuksien lisäksi Tuuliharjun väkeä ilahduttavat sisällöt, jotka laittavat kehon lisäksi myös aivonystyrät liikkeelle.
- Asukkaamme lähtevät mielellään mukaan jumppaamaan. Erilaisista tietokilpailuista pidetään myös, Toivonen ja Valtonen kertovat HILDAn osallistavien sisältöjen vaikutuksesta talossaan. Tärkeänä kumpikin pitää, että esimerkiksi jumpista löytyy vaikeusasteita ja vaihtelua, jolloin erilaisten asukkaiden tarpeisiin ja toiveisiin voidaan vastata.
HILDAan on erityisen helppo tarttua silloin, kun omassa työssä on vähemmän aikaa.
Tyypillinen ajankohta toiminnan järjestämiselle on iltapäivällä kahvittelun jälkeen. Mira Toivonen ja Markku Valtonen kuvaavat HILDAa palveluksi, joka voidaan käynnistää asukkaiden iloksi myös muina hetkinä, kun aikaa tarkemmalle suunnittelulle ei ole. Erityisesti musiikkisisällöt koetaan Tuuliharjussa aikaan sitomattomaksi elementiksi, jota voidaan hyödyntää milloin tahansa. Musiikki nouseekin palvelukeskuksessa selkeästi suosituimmaksi kategoriaksi, ja yhdessä laulamisellekin on enenevissä määrin tilausta.
- Erityisesti meillä tykätään vanhoista, hitaista kappaleista, joissa laulamiseen ehtii mukaan, Markku Valtonen mainitsee.
Lähelle tulevat aiheet herättävät muistoja
Tuuliharjun henkilöstö on ehtinyt kerätä käyttökokemusta HILDA-palvelusta puolen vuoden ajan. Millaista konkreettista apua HILDA on tuonut oman työn tekemiseen ja toiminnan järjestämiseen?
- HILDAan on erityisen helppo tarttua silloin, kun omassa työssä on vähemmän aikaa. Muistelua aktivoivien sisältöjen jälkeen keskustelua voidaan myös jatkaa yhdessä, Mira Toivonen kertoo.
Mira Toivosen ja Markku Valtosen mukaan keskustelut asukkaiden kanssa syventyvät silloin, kun hoitajalla on aikaa ohjata tilannetta ja kannustaa keskusteluun. HILDAn nostattamia yksittäisiä ajatuksia Tuuliharjun asukkaat saattavat silti jakaa joskus myös keskenään. Jutustelun syntyminen riippuu myös teemasta, jota sisältö kulloinkin käsittelee. Kun aihepiirit osuvat riittävän lähelle oman elämän kokemuksia ja muistoja, ne herättävät katsojassa hyvää mieltä ja konkreettisia muistoja.
Erityistä iloa Tuuliharjussa tuottaa vanhan ajan maalaiselämä sekä maatilan työt, joita ollaan maalaisjumpan parissa muisteltukin. Muut lähelle tulevat sisällöt voivat kummuta esimerkiksi asukkaiden omaan elämään liittyneistä ammateista tai harrastuksista.
- Suurta iloa ja hyviä muistoja eräälle asukkaallemme tuo lukemista käsittelevä kirjastosisältö, joka on todella ihana, Toivonen summaa.