Vuoden 2021 lähestyessä loppuaan on aika katsoa taaksepäin ja summata päättyvää vuotta. Kulunut vuosi toi tullessaan kasvua sekä Kardemummon asiakasmääriin että tiimiin. Kaiken tekemisen keskiössä on ollut ilon, yhteisen muistelun ja osallisuuden vahvistaminen sekä henkilöstön työn keventäminen hoivayksiköissä.
Kuluneet koronavuodet ovat tuoneet omat haasteensa kaikkien elämään, mutta on ollut ilahduttavaa huomata, miten kohtaaminen onnistuu digitaalisesti etänäkin. Iloitsemme kaikista kasvoista, äänistä ja tarinoista, jotka olemme saaneet koulutus-, myynti- ja palautepalavereissamme sekä muissa kohtaamisen hetkissä nähdä ja kuulla.
Kardemummon tiimi kasvoi vuoden 2021 aikana kahdella työntekijällä, mikä on mahdollistanut palvelun teknisen kehittämisen, sisältöjen määrän kasvattamisen sekä entistä aktiivisemman yhteydenpidon asiakkaidemme suuntaan. Yhteistyö ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa on tuonut meille paitsi iloa, myös yhä enemmän ymmärrystä hoivakotien arjesta, odotuksista ja haasteista. Yhteiset projektit alan eri toimijoiden ja verkostojen kanssa ovat antaneet työhömme uudenlaisia ideoita ja raikkaita näkökulmia.
Asiakaskenttä on kasvanut ilahduttavan tasaisesti pitkin vuotta, ja HILDA-boksit ovat levittäytyneet kaikkiin ilmansuuntiin Suomen kartalla. Iloitsemme jokaisesta alkaneesta ja jatkuneesta asiakkuudesta sekä kommenteista, joissa HILDA-palvelun kerrotaan vastanneen yksikön asukkaiden ja henkilöstön toiveisiin. Kulunut vuosi on monipuolistanut ja moninkertaistanut sisältövalikoimaamme, ja teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että palvelutarjontamme vastaa jatkossakin asiakkaidemme muuttuviin ja vaihteleviin tarpeisiin.
Musiikkisisältöjen lisäksi nostalgia ja elämyksellisyys ilahduttivat
Meitä kardemummolaisia ilahduttaa se tieto, että HILDA-palvelua käytetään tasaisesti viikon ja vuoden jokaisena päivänä. Suosituimmaksi päiväksi on tilastojen mukaan kuitenkin vuoden aikana osoittautunut keskiviikko. HILDAa käytetään aamuvarhaisesta illan myöhäisiin tunteihin, mutta kuluneena vuonna suosituimpia kellonaikoja ovat olleet etenkin iltapäivän tunnit: tilastojen mukaan HILDA-hetkiä on vietetty eniten klo 13 ja 15 välillä sekä klo 11. HILDAn parissa käytetyt tuntimäärät ovat olleet tasaisessa kasvussa pitkin vuotta, ja joulun aika on odotetusti moninkertaistanut vietettyjen HILDA-hetkien määrän.
Suosituinta sisältöä HILDA-palvelussa ovat erilaiset musiikkisisällöt. Pelkästään ikääntyneen synnyinvuoteen perustuvia musiikkimatkoja on tehty vuoden kuluessa 2557 kertaa. Musiikki on kaikunut HILDAn välityksellä muodossa tai toisessa yhteensä yli 9000 tunnin verran. Erilaisten perinne- ja nostalgiasisältöjen, elämyksellisten nojatuolimatkojen sekä luonto- ja eläinsisältöjen parissa on hoivakodeissa vietetty aikaa kunkin kategorian äärellä keskimäärin 2000 tunnin verran. Valtavia tuntimääriä ovat saaneet myös kaikki muut sisältökategoriamme: erilaiset visailut, tuolijumpat, rentoutustuokiot ja hengelliset sisällöt ovat nekin löytäneet uskolliset käyttäjänsä.
HILDA-palvelun vuosi 2021 lukuina
- Suosituin viikonpäivä palvelun käyttämiselle on keskiviikko.
- Palvelun suosituimmat käyttöajat ovat klo 13–15 ja klo 11.
- Sisältöjä on vuoden aikana arvosteltu (hoivakotien asukkaat ja työntekijät yhdessä) yhteensä 9524 kertaa.
- Arvosteluista 95 % on erittäin hyviä tai hyviä (neliportaisella asteikolla: erittäin hyvä, hyvä, ei niin hyvä ja huono).
Iloitsemme aina, kun kuulemme ja näemme HILDA-palvelun tuoneen uutta pilkettä ikäihmisen silmäkulmaan, palauttaneen mieleen jotakin unohdettua tai tuoneen helpotusta kiireiseen hoivayksikön arkeen. Olemme kiitollisia jokaisesta kehitysehdotuksesta, sisältötoiveesta ja palautteesta, jonka kentältä saamme. Tulevalle vuodelle olemme suunnitelleet monenlaisia uusia innostavia avauksia, joista ensimmäisistä kerromme lisää heti alkuvuoden aikana.
Hyvää uutta vuotta!