Vuosi 2020 paketissa – HILDA vakiinnutti paikkansa hoivakotien päivittäisessä arjessa

Vuosi 2020 kääntyy hiljalleen loppuaan kohti. Kuluva vuosi on ollut monella tapaa erityinen. Katse taaksepäin kertoo, että haastavien asioiden ohella on onneksi ollut myös monenlaista hyvää. Näihin positiivisiin pilkahduksiin haluamme tässä, vuoden viimeisessä blogissamme keskittyä.

Meitä on tämän muutoin haastavan vuoden keskellä ilahduttanut kovasti se, että saimme kehitettyä HILDA-sisältöpalvelumme mainioon vireeseen juuri oikeaan aikaan. Palvelun käyttö siirtyi vain vähän ennen koronakautta tabletilta televisioon, josta se on ollut käytettävissä aiempaakin helpommin ja spontaanimmin.

Asettamamme tavoite on nyt toteutunut: HILDA on juurtunut hoivakotien päivittäiseen arkeen. Palvelu ei jää hankinnan jälkeen lojumaan käyttämättömänä nurkkaan, vaan valtaosa asiakkaistamme käyttää palvelua keskimäärin 1,5−2 tuntia joka päivä.

Matka kohti hoivakodeissa hyödynnettäviä digitaalisia palveluja oli meneillään jo ennen korona-aikaa, mutta epidemian aiheuttamien rajoitusten myötä niille tuli erityisen suuri tarve ja nopeasti kasvava kysyntä. Viimeistään tämä poikkeusvuosi on tuonut digitaalisten palveluiden hyödyt ja mahdollisuudet konkreettisesti esiin. On ollut ilo huomata, kuinka luontevasti olemme saaneet sovittua Teams-palavereita ja -koulutuksia hoivakotien henkilöstön kanssa – ja niitä olemme tänä vuonna todella pitäneet kymmenittäin ympäri Suomen.

Haluamme kehittää HILDA-palvelua jatkuvasti vastaamaan paremmin asiakkaidemme tarpeisiin, ja tämän työn pohjaksi keräämme erilaisia tietoja palvelun käytöstä. Näin vuodenvaihteen lähestyessä ajattelimme jakaa muutamia kiinnostavia tilastotietoja myös teidän iloksenne.

Poimintoja HILDAn vuodesta 2020

  • Suosituin viikonpäivä palvelun käyttämiselle on tiistai.
  • Suosituimmat kellonajat ovat n. klo 10 sekä klo 13−15.
  • HILDA-virikehetkiä on pidetty joulukuussa 631 kertaa, yhteensä 614 tuntia.
  • HILDAN kestosuosikkia eli asukkaiden synnyinvuoteen perustuvia musiikkimatkoja on tehty yhteensä 667 tuntia.
  • Vanhoja valokuvia on katseltu joulukuussa 38 640 kpl.
  • Viriketuokioiden suunnittelu- ja valmisteluaikaa on säästetty joulukuussa n. 158 tuntia (15 min / tuokio).
  • Sisältöjä on arvosteltu yhteensä (hoivakotien asukkaat + työntekijät) 886 kertaa.
  • Arvosteluista 94,47 % on erittäin hyviä tai hyviä (neliportaisella asteikolla: erittäin hyvä, hyvä, ei niin hyvä ja huono).
  • Mikael Konttisen joulukonsertti on ollut supersuosittu, marraskuussa julkaistu konsertti oli katsottu 16.12. mennessä jo 630 kertaa.

Nämä ovat mukavia ja mieltä lämmittäviä lukuja, mutta jokaisen luvun takana on ennen kaikkea ihmisiä: hoivakotien asukkaita ja henkilöstöä. Olemme onnellisia ja kiitollisia siitä, että palvelumme on otettu niin lämpimästi vastaan hoivakodeissa ympäri Suomen.

Kiitos jokaikisestä sanallisesta palautteesta, tapaamisissa vaihdetuista ajatuksista ja sisältöjen hymiöpalautteista. Olemme ottaneet myös parannus- ja kehitysehdotukset ilolla vastaan, sillä ne auttavat meitä kehittämään palvelua edelleen. Tästä on hyvä jatkaa ensi vuonna samalla polulla, uudistunein voimin ja ideoin.


Hyvää uutta vuotta!

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.