Viisi esiin noussutta myyttiä HILDA-palvelusta

Juttelimme Kardemummon myyntipäällikkö Hertta Hyrylän kanssa siitä, mitkä ovat yleisimmin häneltä kysytyt kysymykset Kardemummon HILDA-sisältöpalvelua hankittaessa. Tervetuloa lukemaan!

1. Eikö katsojansa passivoivaa ruutuaikaa pitäisi pyrkiä vähentämään?

HILDA-palvelu päivittää television roolin hoivakodissa. Sen myötä tv onkin jotain, mikä aktivoi ja lisää ihmisten välisiä kohtaamisia.

Hertta Hyrylä: ”Vastaan on tullut pohdintoja siitä, vähentääkö HILDA-palvelun käyttö vuorovaikutusta, kun asukkaat ”vain katsovat telkkaria”. Näin ei ole!

HILDA-palvelun käytön kantava idea on se, että hoitaja on mukana tuokiossa – samalla tavoin kuin hän olisi muutenkin läsnä toimintatuokion aikana.

HILDA-palvelun videosisällöissä on paljon vuorovaikutusta tukevia elementtejä, kuten erilaisia keskustelua herättäviä kysymyksiä. Niiden avulla tuetaan vuorovaikutuksen vahvistamista asukkaiden ja hoitajien välillä.

Asiakaskyselymme mukaan HILDA-palvelu itseasiassa lisää hoivakodin yhteisöllisyyttä, ja asukkaat tulevat useammin yhteen yhteisiin tiloihin. Palvelu siis lisää vuorovaikutusta.”

2. Palvelu kuulostaa hyvältä, mutta mitä jos muutaman viikon kuluttua kyllästymme samojen sisältöjen katseluun uudelleen ja uudelleen?

”No tästä ei ole pelkoa, sen voin vakuuttaa. HILDA-palvelussa on todella paljon erilaisia sisältökategorioita ja sinne on tuotettu sisältöjä usean vuoden ajan – ja uusia tuotetaan jatkuvasti. Meillä työskentelee päätoiminen sisältösuunnittelija, joka johtaa sisältöjemme ideointia, tuotantoa ja julkaisua. Ammattitaitoisen tiimin toteuttamat laadukkaat videosisällöt katsoo mielellään useampaan kertaan.

Meillä on 13 sisältökategoriaa, joista suosituimpia ovat esimerkiksi musiikki, luonto ja eläimet, jumpat, visailut sekä nojatuolimatkat. Yksittäisiä videosisältöjä on palvelussa tällä hetkellä jo satoja ja määrä kasvaa koko ajan.”

3. Digitaaliset palvelut ovat vaikeita käyttää. Paljonko tarvitsemme aikaa tämän palvelun opetteluun?

”Palvelumme on todella helppo käyttää, saamme tästä jatkuvasti kiittävää palautetta. Kevään 2023 asiakastyytyväisyyskyselymme kärkeen nousivat kommentit helppokäyttöisestä, positiivisesta ja hyödyllisestä palvelusta.

Kun tilaatte palvelun, teille saapuu pieni postipaketti, joka sisältää HILDA-boksin ja pienen vaaleanpunaisen kaukosäätimen. Sitten vain virtajohto seinään, toinen johto kiinni televisioon ja nettiyhteys boksiin – ja se on siinä. Asennuksen jälkeen palvelu aukeaa muutamalla napin painalluksella ja sitä voi käyttää kellonaikaa katsomatta.

Kevään 2023 asiakastyytyväisyyskyselymme kärkeen nousivat kommentit helppokäyttöisestä, positiivisesta ja hyödyllisestä palvelusta.

Me todella autamme alkuun ihan kädestä pitäen. Joko tulemme käymään ja asentamaan laitteen käyttöön, tai vaihtoehtoisesti toteutamme käyttöönottokoulutuksen. Tarvittaessa ihmetellään yhdessä, mihin mikäkin johto laitetaan, ei siis huolta.

Lisäksi me olemme hyvin joustavasti tukena koko ajan, ja mahdolliset ongelmat käyttötilanteissa on aina saatu ratkottua ripeästi. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin, eikä siihen tarvitse jonottaa. Meidät saa kyllä aina kiinni.”

4. Budjettimme on tiukka. Miksi HILDA-palveluun kannattaisi investoida?

”Tämä palvelu itse asiassa säästää aikaa ja tekee siten toiminnasta tehokasta. Laadukkaassa hoivassa tulee järjestää asukkaille aktivoivaa toimintaa, ja meidän palvelumme helpottaa tätä.

Me ajattelemme, että HILDA-palvelu tukee myös henkilöstön pysyvyyttä hoivakodissa.

Kaikille työntekijöille toiminnan järjestäminen ei ole luontaista. Kynnys madaltuukin HILDAn valmiiden sisältöjen myötä. Helppokäyttöistä palvelua osaa käyttää myös sijainen tai hoiva-alan opiskelija.

Me ajattelemme, että HILDA-palvelu tukee myös henkilöstön pysyvyyttä hoivakodissa. Rekrytoiminen on kallista ja niin on myös vuokratyöntekijöiden käyttö. HILDA-palvelu auttaa parantamaan hoiva-alan ammattilaisten työhyvinvointia tarjoamalla uuden työvälineen arjen toiminnan järjestämiseen. Myös johdolle ja esihenkilöille jää aikaa kehittämiselle ja johtamistyölle, kun kaikki aika ei mene työvuorojen suunnitteluun ja sijaisten rekrytointiin.

Palvelustamme löytyy nykyään myös HOITAJA-hetkiä, jotka ovat erityisesti hoiva-alan ammattilaisille suunnattuja työhyvinvointiin ja ammatilliseen osaamiseen liittyviä sisältöjä. Hyvinvoivassa hoivayhteisössä viihtyvät asukas ja hoitaja, ja vaihtuvuus pienenee.”

5. Mistä on oikeastaan kyse, en oikein ymmärrä tätä koko HILDA-palvelua?

”Kiitos kun kysyt! HILDA on meidän eli suomalaisen Kardemummo Oy:n tuottama sisältöpalvelu, jossa on satoja mielenkiintoisia videosisältöjä eri aiheista. Sisällöt on suunniteltu muistisairaille vanhuksille, ja niitä voidaan katsoa ja kuunnella osana hoivakodin toimintatuokioita.

HILDA-palvelua käytetään televisioon kytkettävän pienen ”HILDA-boksin” ja erillisen oman kaukosäätimen avulla.

Lisäksi palvelussa on HOITAJA-sisältöjä, jotka on suunnattu hoiva-alan ammattilaisille. Ne käsittelevät esimerkiksi työhyvinvointia, työyhteisön kehittämistä sekä erilaisia ammatillisia teemoja kuten RAI-arviointi ja itsemääräämisoikeus.

HILDA-palvelu on hoitajan työväline, joka helpottaa arjen työtä – ja toisaalta HOITAJA-hetkien avulla se tukee työyhteisöjen hyvinvointia sekä ammatillista osaamista.”

Koulutamme henkilökunnan HILDA-palvelun käyttöön. Palveluumme sisältyvät reaaliajassa seurattavat käyttöraportit sekä asiakaspalvelumme tuki.


Lue lisää asiakkaidemme kokemuksia HILDA-palvelusta:
Kardemummon asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset 2023

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.