”Tähdet taisivat olla aika kohdallaan”, Sanna Surakka sanoo kertoessaan siitä, miten hänen urapolkunsa johti Kardemummolle. Sanna on työskennellyt aiemmin palvelu- ja projektipäällikkönä sote-alan it-järjestelmien parissa sekä vanhus- ja hoiva-alalla asiakkuuksien kehittämisessä. Kardemummon vaaleanpunainen logo oli jäänyt hänelle mieleen, ja syksyllä alkaneet keskustelut johtivat siihen, että Sanna liittyi osaksi tiimiämme joulukuussa.
Tekoäly hoiva-alalla: enemmän aikaa ihmisille
Sanna Surakka on innostunut hoiva-alan tuotekehityksestä, ja nostaa esiin ajankohtaisen teeman tekoälyn hyödyntämisestä.
”Kun mietitään, mitä tekoälyn käyttö hoiva-alalla voisi tarkoittaa, moni kauhistuu sitä, että ihmiset korvattaisiin tekoälyllä. Näin se ei ole! Tekoäly ei korvaa ihmisen roolia kohtaamisessa. Me Kardemummolla näemme, että tekoälyn rooli on ennemminkin hoitajan työn sujuvoittaminen. Tekoälyn avulla pystymme vapauttamaan aikaa asiakkaan kohtaamiseen. Tulevaisuus näyttää miten sitä on ihan käytännössä mahdollista hyödyntää”, Sanna Surakka sanoo.
Kardemummolla halutaan entisestään vahvistaa nykyaikaista ja ketterää tuotekehitystä.
”Haluamme ravistella mielikuvaa siitä, mitä hoiva-alan teknologiaratkaisut ovat. Tekoäly on totta kai osa niitä, mutta on tärkeää, että myös perusjärjestelmät ovat käyttäjä- ja asiakasystävällisiä. Hoiva-alan ammattilaiset tarvitsevat työnsä tueksi innostavia ja hyviä ratkaisuja – ei vaikeakäyttöistä pakkopullaa. Teknologian pitää olla toimiva apuväline työssä, Surakka sanoo.
Hänen mukaansa Kardemummon HILDA-palvelu on hyvä esimerkki tällaisesta tuotteesta.
”Sehän on niin helppokäyttöinen, visuaalinen ja iloa tuova!”
Asiakkaan kuuntelu on palveluiden kehittämisen ytimessä
Kardemummon HILDA-palvelu onkin vakiinnuttanut asemansa hoivakotien työn tukena, ja käyttäjät ovat siihen tyytyväisiä. Mitä seuraavaksi kehitetään?
”Paljon voidaan vielä tehdä alan ammattilaisten työn helpottamiseksi”, Sanna Surakka sanoo.
”On tärkeää innostaa uusia ihmisiä hoiva-alalle, ja taata laadukkaat ja kustannustehokkaat palvelut. Kardemummon ydinajatus uuden kehittämisessä jatkossakin on, että me voisimme aidosti auttaa siellä hoitajien ja ikäihmisten arjessa.”
Hoiva-alalla, kuten muussakin tuote- ja palvelukehityksessä, kaikki lähtee asiakkaan tarpeen tunnistamisesta. Kardemummolla tehdään tarkkaa taustatutkimusta, erilaisia selvityksiä ja pohditaan, mitä alalla jo on tarjolla – ja mitä ei ole.
Millaisista ratkaisuista olisi eniten hyötyä?
”Kaikesta sellaisesta, mikä sujuvoittaa hoitajan työtä ja parantaa hoivan laatua. Meille on myös tärkeää tehdä yhdessä ja kehittää kumppanuuksia nykyisten asiakkaiden kanssa”, Sanna Surakka kertoo.
Tule mukaan kehittämään hoiva-alaa!
Kehityspäällikkönä Sanna Surakka on mukana monessa. Häneen voi törmätä esimerkiksi HILDA-palvelun koulutuksissa ja kevään aikana sote-alan tapahtumissa, kuten Kehittyvä Vanhustyö 2025 Espoon Dipolissa.
”Tulkaa siis nykäisemään hihasta, jos näette minut Kardemummon vaaleanpunaisella ständillä! Ja minuun saa mielellään olla yhteydessä, jos herää kehitysideoita tai mitä tahansa palautetta meille Kardemummon suuntaan. Soita tai laita viestiä”, Sanna Surakka sanoo.
Kardemummon ja Sannan löytää myös LinkedIn-palvelusta, jossa verkostoidumme ja viestittelemme mielellään. Tervetuloa seuraamaan!
Kuka?
· Sanna Surakka, 33-vuotias terveystieteiden maisteri Espoosta. Perehtynyt opinnoissaan terveyskasvatukseen ja gerontologiaan. Suorittaa tällä hetkellä sosiaali- ja terveyshallintotieteen lisäopintoja.
· Kardemummon kehityspäällikkö, vastuullaan yhteistyöhankkeet ja kehitysprojektit.
· Työtaustaa muun muassa konsulttiyritys CGI:ltä ja hoivapalvelu Gubbelta.
· Keskustelee mielellään hoiva-alan kehittämisestä – mutta myös uusimmista leivontaresepteistä ja ruoanlaitosta. Vapaa-aikana hänet löytää varmimmin veneilemästä Turun saaristossa.
Lue lisää
Lue lisää hyvinvointiteknologian kehityksestä LinkedIn-palvelusta! Aiheesta on kirjoittanut myös Kardemummon toinen perustaja ja teknologiajohtaja Mikael Johansson.