HILDA-palvelun erinomainen asiakaskokemus syntyy helppokäyttöisyydestä ja iloisemmasta arjesta

HILDA-palvelun käyttö on helppoa ja ongelmatonta, arvioi lähes 90 prosenttia asiakastyytyväisyyskyselyymme vastanneista hoiva-alan ammattilaisista. Palvelun koetaan myös tuovan iloa ja yhteisöllisyyttä hoivakodin arkeen. Kardemummon asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi 164 henkilöä ja se toteutettiin huhtikuussa 2024.

Hoivakotien asukkaiden ja työntekijöiden hyvinvointia tukeva HILDA-palvelu saa kiittäviä arvioita sitä käyttäviltä hoitajilta. Palvelun tekninen käyttö koetaan helpoksi, ja kokonaisuudessaan palvelu saa käyttäjiltä arvosanaksi keskimäärin 4,4 (asteikolla 1–5, jossa 5 on korkein). 

HILDA-palvelun tärkeä tehtävä on helpottaa hoitajan työtä ja lisätä aktiivisuutta sekä yhteisöllisyyttä ikäihmisten arkeen. Kysyimme asiakkailtamme palautetta asiakaspalvelun laadusta, viestinnästä ja HILDA-palvelun käyttökokemuksesta sekä sisällöistä.

Asiakaspalvelua ihmiseltä ihmiselle

HILDA-palvelua tuottavan Kardemummo Oy:n asiakkuusvastaava Rosanna Kuivalainen kertoo, että yritys haluaa panostaa paljon hyvään asiakaskokemukseen. Kardemummon asiakaspalvelu ja tekninen tuki saivat kyselyssä arvosanaksi keskimäärin 4,2.

– Asiakastyytyväisyyskyselyssämme meitä ilahdutti se, että hoitajat kokevat HILDA-palvelun olevan korkealaatuinen ja nykyaikainen työväline. Me teemme paljon töitä sen eteen, että palvelu toimii ja sen sisällöt uudistuvat jatkuvasti. Olemme muun muassa tänä keväänä aloittaneet uuden Hyvää päivää -ohjelmakonseptin, joka tarjoaa uutta sisältöä jokaiseen päivään, Rosanna Kuivalainen kertoo. 

“Palvelu on aina asiallista, nopeaa ja ystävällistä!”

Kardemummo tarjoaa aina henkilökohtaisen koulutuksen kaikille asiakkailleen, kun HILDA-palvelu otetaan hoivakodissa käyttöön.

– On selvää, että henkilökohtainen palvelu vie aikaa, mutta se on satsaus, jonka me haluamme tehdä. Palvelun käyttäjille on tärkeää saada kohdata oikea ihminen. Käyttöönottokoulutuksen lisäksi tarjoamme erilaisia jatkokoulutuksia, ja myös näitä on pidetty innostavina ja mielenkiintoisina, Kuivalainen kertoo. 

Kuivalaisen mukaan palvelun käyttäjille viestitään jatkossa entistäkin aktiivisemmin palvelun uusista käyttövinkeistä ja -ohjeista, sillä nämä on koettu hyödyllisiksi.

Kehityskohteena tekniset ominaisuudet sekä alati uudistuvat sisällöt

Koska HILDA-palvelua käytetään joka puolella Suomea erilaisissa ja erikokoisissa hoivakodeissa, asettaa tämä tiettyjä vaatimuksia sisältöpalvelun toteutukseen. 

Asiakastyytyväisyyskyselyssä pieni osa käyttäjistä kertoi, että heidän hoivakotinsa hidas nettiyhteys on joskus haitannut HILDA-palvelun käyttöä.

Kardemummon toimitusjohtaja Samu Vatanen kertoo, että asiaan on tartuttu. 

– Tällä hetkellä yksi tärkeimmistä kehittämishankkeistamme on palvelun saattaminen toimimaan saumattomasti ja sujuvasti myös hyvin erilaisten nettiyhteyksien äärellä olevilla käyttäjillämme. Tähän asiaan onkin luvassa parannusta syksyn kuluessa.

Samu Vatanen kertoo myös olevansa iloinen kyselyssä tulleista sisältöjä koskevista kehitysideoista ja palautteesta. HILDA-palvelun sisältöihin toivottiin muun muassa lisää runoja ja loruja, ja palvelusta löytyykin nyt muun muassa Eino Leinon Nocturne-runoon pohjautuva tuolijumppa. Tutut aiheet kuten musiikki, eläimet, muistelu, yhdessä tekeminen sekä humoristiset sisällöt ovat edelleen pitäneet pintansa.

“HILDA on lisännyt iloa ja naurua sekä yhteislaulua.”

– Hoitajien avoimuus ja halu kertoa meille näkemyksiään yllätti jälleen iloisesti. Saimme heiltä paljon kehitysideoita, joista näkee ja kuulee sen, miten merkityksellisenä he oman työnsä kokevat. Palautteesta huokuu työntekijöiden sitoutuminen asukkaiden hyvään hoivaan ja hyvinvointiin, Vatanen sanoo. 

Kiitos hoitajat! Teiltä saatu palaute ja ideat auttavat meitä tarjoamaan jatkuvasti kehittyvän palvelun, jota hoitajien on oikeasti mielekästä käyttää.

Poimintoja vastauksista

  • 63 % vastaajista käyttää HILDA-palvelua päivittäin tai viikoittain
  • Yleisarvosana HILDA-palvelulle 4,4 *
  • Arvosana Kardemummon asiakaspalvelulle ja tekniselle tuelle 4,2 *
  • "HILDAn käyttö on helppoa ja ongelmatonta" – 88,8 % vastasi kyllä
  • NPS-suositteluindeksi 64

* Asteikolla 1–5, josta 5 paras

Avoimia kommentteja

"Kiitos ihana ja helppo työtä helpottava ja asukkaitamme ilostuttava väline!"

"HILDAn myötä jää enemmän aikaa olla läsnä asukkaille ja tehdä yhdessä."

“HILDA on lisännyt yhdessäoloa ryhmäkodeissa.”

“HILDAn visuaalisuus ja selkokielinen, rauhallinen puhe tukevat muistisairaiden keskittymistä ja omien muistojen heräämistä.”

“Asukkaat ovat virkeämpiä kun meillä on monipuolista ajanvietettä.”

“HILDA on helppo ja mukava tapa lisätä asukkaiden aktiivisuutta fyysisesti, psyykkisesti ja sosiaalisesti. HILDAlla saa asukkaiden päivät paremmaksi. Hildan avulla asukkaat pääsevät ystävystymään luonnollisesti muiden kanssa.”

“Helppo, yksinkertainen, kehittyvä ja hinta vastaa laatua.”

Kyselyymme vastanneet ovat...

  • hoivakodeissa työskenteleviä lähihoitajia ja sairaanhoitajia, 47 prosenttia
  • muita vanhustyön ammattilaisia kuten fysioterapeutti, sosionomi, geronomi ja hoiva-avustaja 18 prosenttia
  • yksikön johtajia ja esihenkilöitä, 31 prosenttia

HILDA-käyttäjät antoivat vastauksensa sähköisellä lomakkeella 3.4.-30.4.2024.

Kyselyyn vastasi 164 HILDA-palvelun käyttäjää.

Lue myös

Tilaa uutiskirje

Olen:
Kiitos liittymisestäsi uutiskirjeemme tilaajaksi!
Saat jatkossa kirjeemme kuukausittain sähköpostiisi.
Oho! Jotain meni pieleen lomaketta lähetettäessä.